måndag 15 februari 2010

Varför handsytt?

Jag handsyr alla mina medeltidskläder med vaxad lintråd eller yllegarn, liksom de andra i Gutniska Gardet. Anledningen till att gardet har detta som "krav" är för att sätta en gemensam standard på vår utrustning.

Jag trivs med att handsy och det är ju faktiskt historiskt korrekt. Så tar det faktiskt inte mycket längre tid än att sy med maskin när man väl kommit igång.

Jag är ganska kräsen i mina tygval också. Köper jag ylletyg, så ska det vara 100% ull och inget annat. Köper jag lin ska det vara riktigt linnetyg, och ska jag någon gång köpa brokad ska det tusan vara riktig brokad, inte för 80:-/metern på Jysk. Varför? Jo, för att det är mer korrekt än ull/polyester blandningar och liknande.

"Tygerna är ju varken handvävda eller växtfärgade, så då kan man lika gärna sy på maskin?!" tycker en del... Men bra maskinvävda tyger har faktiskt samma kvalité och utseende som handvävt, samtidigt som handvävt är näst intill omöjligt att få tag på idag och särskilt till rimliga priser. Ylletyger är faktiskt ganska dyra som dom är idag och varför sätta sig och sy med maskin i 300:-/metern ylle? Känns lite dumt enligt mig...

Nej, jag kommer fortsätta att handsy mina medeltidsplagg, trots andras argument om varför man ska sy på maskin. Det ger en speciell känsla när man är klar med ett handsytt plagg...

Däremot tycker jag definitivt att man väljer precis hur man vill göra själv - sy på maskin eller för hand. Smaken är som baken! Och jag tycker inte att de som syr på maskin är sämre på något sätt, utan tvärt om! Sett fin-fina maskinsydda medeltidskläder! Men jag har valt att sy för hand.

Vad tycker ni? Maskin eller handsytt?

8 kommentarer:

  1. Kul! Har varit inne på Gutniska gardet och kikat lite, vi har startat en liten grupp och det är bra att se vad andra har för stnadarder. Ska bli kul å se mer om dina kläder! Är igång och syr själv men är i nybörjatagen.

    SvaraRadera
  2. Håller helt med dig om handsömnad, överlägset bäst alla gånger. Har till och med börjat bli så att jag handsyr vissa sömmar även på "moderna" projekt bara för att det är så mycket härligare känsla. Har man dessutom som jag bitvis lite hett temperament är handsömnaden också att föredra, eftersom de eventuella fel som uppstår sällan blir så särskilt stora. 3-4 stygn är liksom inte så jobbigt att repa upp.

    Kul med en fellow hantverkande blivande arkeolog också, blev nästan Gotland för mig med men valde till slut Uppsala istället.

    SvaraRadera
  3. Redsdale: Kul att ni startat en grupp! Hör bara av er till oss i Gardet om ni vill ha råd och tips! Och fortsätt gärna att kika in här! :D

    Frej: Jo, syr man för hand blir det lättare att korrigera fel! Syr man med maskin är det 3-4 decimeter man får sprätta och vem orkar det? :)
    Synd att det inte blev Gotland! Men jag ska inte säga nåt... tänkte söka Uppsala men blev Gotland istället! Haha!

    SvaraRadera
  4. Om inte annat så är det ju mycket mer rofyllt att sitta och handsy

    SvaraRadera
  5. Handsydda medeltidskläder är det enda rätta för mig personligen. Det är såååå mycket trevligare, och som historiskdrakt sa, mer rofyllt, att sy för hand än att sitta vid en skramlande, skrällande symaskin. Dessutom är det min erfarenhet att handsydda plagg håller bättre i längden än maskinsydda gör, så jag syr också en del "normala" plagg helt eller delvis för hand.

    SvaraRadera
  6. Så vad rekomenderar du för de som liksom jag har en 60-80 timmars arbetsvecka och ändå fullkomligt älskar reenactment på den högre nivån? Det känns som det inte ens är lönt att försöka gå med i nån fin förening för där ska det minsann vara handsytt. Jag handsyr alla fållar och sömsmåner etc med det duger tydligen inte, blivit spottad på många gånger för att jag valt att använda maskinen på mina raksömmar -och nej handsy går inte lika fort som att sy på en maskin, inte för mig i alla fall. :(
    Jag upplever att många i denna hobby snobbar i denna fråga. Ni som har tid att handsy märker nog inte av detta. Jag har till och med hört en man skryta om att han gått på socialbidrag (lurat till sig)i nästan hela sitt vuxna liv så han kan ägna sig helt åt sitt medeltida liv. även om han väl tillhör det extrema så känns det som att man inte ska göra sig besvär att odla denna hobby om man kämpar för att skapa sig ett bra vanligt liv också.
    MVH
    Mysan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du Mysan... det är upp till var och en att välja vilken metod man väljer för att återskapa medeltid.

      Personligen så föredrar jag handsytt, men det är inte så att jag hoppar på någon med medeltidskläder och synar raksömmarna. Absolut inte. Och är man själv nöjd med sitt arbete med plagget - så självklart!

      Däremot så känner jag att ska man verkligen återskapa -alltså göra så som man "gjorde förr", så är det handsytt som gäller. Mitt återskapande går ut på att lära mig - lära mig hur man skapade, hur lång tid det tar och vilka metoder man använde - inte "fuska" mig till samma synliga resultat. Jag personligen vill veta att jag sytt stygn för stygn och vill känna mig stolt över detta.

      Men allt handlar om prioriteringar Har man inte tiden över (vilket jag förstår) så ska man självklart sy med maskin. Däremot anser jag inte detta som rent återskapande. Du återskapar då "looken", men inte tekniken.

      Kalla det snobberi eller inte, men jag dömer ingen. Tycker däremot att man möter samma form av snobberi åt motsatt håll, men det är en annan diskussion.

      Fortsätt kämpa med ditt medeltidande, och använd den sömnadsmetod du föredrar. Så kanske vi ses nån dag ute i medeltidssvängen! :)

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera