torsdag 19 maj 2011

Patinor i konsten

Då jag påbörjat mina patinor så har jag sökt efter inspiration på nätet och hittat en hel del. Det jag kommit fram till är att det finns alla varianter - platta, höga, spetsiga, "högklackade" och så vidare...

Men här kommer i alla fall lite exempel!


Vanity av Hans Memling, 1455.
Patinorna är rundade och ganska platta, med endast ett band över foten. Intressant är att hon står barfota i dom, som sandaler. I och för sig så är det också det enda hon har på sig...

The birth of Mary, 1470
Precis vid kistan står ett par patinor, av en spetsigare typ. Också de har ett band över foten, men här korsformat.

St Columbia Altarpiece, Rogier van derWeyden, 1455
På mittenpanelen, på mannen till vänster finner man patinorna. Han har faktiskt högklackade patinor (ser det i alla fall ut som)!

Detalj från Annunciation from the Maria am Gestade altarpiece i Venedig
c 1460-1470
Dessa patinor tyckte jag om då de är vackert dekorerade. Något att fundera på till mina kanske? Dessa har dessutom ett metallspänne på bandet.


Adoration of the shepherds, Hugo van det Goes, 1476-79
Även dessa är av en platt modell, med ett band över foten.


2 kommentarer:

  1. Ännu finare tycker jag att svepasken med alla garnnystan i är. Tack för den bilden!

    SvaraRadera
  2. Önskar att jag hade en svepask fylld med garnnystan! :)

    Efterlyser dock resten av denna målning. Hittar inte den då jag söker på nätet, och har ju självklart glömt vart jag hittade denna bilden! Så hittar nån den, hojta!

    SvaraRadera