torsdag 19 maj 2011

Patinor - In the making

För ett antal månader sedan bytte jag till mig två riktigt fina bitar av ask, mot ett par nålbundna strumpor. Riktigt bra byte tycker jag! Så nu ska de bli till patinor!

Med lite hjälp av morfar och hans bandsåg sågades grundformen till sulan ut. Utgick från mina skor och gjorde formen till patinorna något större, och detta skissades sedan ut på trät.


Därefter skall formen finputsas och det ska tas ur i sulan. Detta gör jag med stämjärn och såg, vilket funkar riktigt bra. Har inte använt stämjärn så mycket tidigare, men det blir bra så något rätt gör jag nog!

I uttaget under hålfoten sågade jag ett snitt i mitten, ungefär så djupt som jag ville ha det, och sedan gick jag loss med stämjärn!


Att få till en sjysst form kan vara lite knepigt, men låt gärna grundjobbet ta lite tid så blir det enklare sen när det ska finputsas.


Jag tyckte att det svåraste var att få till rätt vinkel i tån, så att man får den där rätta rullningen när man går, så att det inte känns som att man bara knutit fast träbitar under fötterna. Men för att få till rätt vinkel på det så provade jag att sätta foten på patinan och vippa lite framåt. Är det för lite uttaget så kan det bli svårt att gå.


Så nu har jag gjort klart grundformen på patinorna så uppdaterar här när det händer något annat!

2 kommentarer:

  1. Hur går det med dina patinor, är de klara än? Vore kul att se resultatet. Jag har själv funderat på at göra mig ett par och skulle behöva inspireras lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja,jag hastade färdigt dom, och det blev väl sidodär. De är stora och klumpiga... Men de var guld värda vid blött väder! Och sköna att bara ha nålbundna strumpor i!

      Men nu när det börjar bli väder som inspirerar till slöjdande ska jag modifiera dom så de passar! Lovar att lägga upp bild då!

      Radera