fredag 9 april 2010

Åderlåten (på modernt sätt)


Tyvärr så har jag haft fullt upp på senare tid... Skriver just nu min magisteruppsats i arkeologi så hela mitt liv är dedikerat åt detta.

Men så fort jag får en ledig stund över så ska jag skriva fler inlägg om hantverk och medeltid!


Dock, som rubriken säger, så blev jag åderlåten igår. På modernt sätt kan tilläggas.
Jag gav alltså blod! Tycker att de som kan borde ge blod... Så är du inte blodgivare så bli det! :)
Kan jag, kan ni! Var tidigare helt maniskt blod-fobiskt och svimmade vid minsta åsyn av blod. Men sen tog jag tag i mig själv och blev blodgivare!

Åderlåtning var under medeltiden en universalkur mot det mesta. Man tappade blod ur patienten med förhoppningen om att dränera sjukdomen ur kroppen... Dock tror jag inte att dagens åderlåtning botar givaren själv på så sätt som det kan rädda livet för mottagaren. Däremot så blir jag piggare ett par dagar efter blodgivning, då blodet nybildas.


Är ni läsare blodgivare?

3 kommentarer:

  1. När jag läste till sjuksköterska åderlät vi en patient på riktigt - han hade visst för högt Hb. Hade ingen aning om att det fortfarande görs, men i vissa situationer så.... intressant erfarenhet.

    Good on you att bli blodgivare :)

    SvaraRadera
  2. Hade faktiskt ingen aning heller om att det fortfarande gjordes! Visst, blodiglar och liknande kände jag till fortfarande användes... Men man lär sig nåt nytt varje dag! :D

    SvaraRadera
  3. Fast det handlade väl inte så mycket om att dränera sjukdommen som att balansera de fyra vätskorna. Botade allt:P

    SvaraRadera